זה לא סוד שהאינטרנט השתלט על חיינו בשנים האחרונות. למעשה, קשה למצוא היום פעולות רבות שאנחנו מבצעים שלא באמצעות הרשת: בין אם המדובר הוא בהרחבת הידע שלנו, בקריאת חדשות, בצריכת מוצרי תרבות, וכמובן- גם ברכישות שונות. הדבר נותן את אותותיו גם על התחום הפורה של ביטוח רכב, בו יותר ויותר אנשים בוחרים בפוליסות השונות בלחיצת כפתור.
אנחנו ננסה להבין מדוע הדבר קורה, וכן נתייחס לשינוי שחל בתחום הביטוח עבר כך.
עליית האינטרנט והמובייל
על פי ההערכות כיום, כ-30% מרכישות הביטוח כיום נעשות באמצעות האינטרנט והטלפונים הניידים. כלומר, מבין עשר רכישות, שלוש לא יצריכו טלפון לחברת הביטוח, ולא פגישה עם סוכנים שונים. התמונה דומה בכל אחד מסוגי הפוליסות העיקריים כיום- בין אם ביטוח חובה, ביטוח מקיף או ביטוח צד ג', ומתייחסת לכל שלב בתהליך.
הסיבה העיקרית היא, כמובן, חיסכון בזמן. טרם כניסת האינטרנט, הרי שרכישת ביטוח רכב הייתה מצריכה לא מעט שיחות טלפון, או אפילו גיחות למשרדי חברות הביטוח השונות. היות ובעידן הנוכחי "זמן הוא כסף", הרי שעבור רבים חיסכון בזמן הוא אחת המטרות העיקריות שיש לשאוף אליהן.
באמצעות האינטרנט, ניתן לבצע רכישה של כל אחד מסוגי הביטוח באופן הפשוט ביותר, מבלי לצאת מפתח הבית, וללא הוצאות מיותרות עבור הדלק או הטלפון, למשל. בקרב החברות המובילות, הרכישה מאובטחת לחלוטין, ללא חשש שפרטי כרטיס האשראי של המבוטח, למשל, ידלפו להם.
הגברת הידע, השוואת מחירים ומה שביניהם
האינטרנט והמובייל אף מהווים קרקע פוריה לכל המעוניינים להכיר את עולם הביטוח לעומק. שם ניתן למצוא, קרוב לוודאי, מידע על כל מה שדרוש לדעת: ההבדלים בין סוגי הפוליסות השונות, מגבלות הפוליסות, תוספות אפשריות להן, התאמה למאפייני אוכלוסיות מוגדרות- והרשימה עוד עצומה.
פן אחר של השימוש באינטרנט הוא השוואת מחירים. כיום, רבים בוחרים, ובצדק גמור, לבצע השוואת ביטוחים בין החברות השונות, או אפילו בין פוליסות שונות באותה חברה. השוואה מסוג זה נעשית באמצעות אתרי אינטרנט ייעודיים, אשר מציגים תמונה רחבה מאד של עולם הביטוח.
ואגב, ישנם אתרי השוואת מחירים אשר חוסכים מהגולש בכלל את הצורך לברר על הפוליסה הנבחרת ישירות אל מול חברת הביטוח, ואפילו מאפשרים לרכוש אותה דרך אתר ההשוואה. גם בעובדה זו יש בכדי לחסוך הרבה מאד זמן, ובסופו של דברים- גם כספים לא מבוטלים כלל.
המשמעות עבור חברות הביטוח
עם השנים, הבינו חברות הביטוח השונות כי עליהן להיערך מחדש לשינויים בשדה המשחק בו הן פועלות. כאמור, הצרכן היום הוא אקטיבי, בררן, וישמח לבצע רכישות באמצעות האינטרנט. לכן, השתרשו לא מעט נורמות מקצועיות, אשר מאפיינות כיום את מרבית חברות הביטוח בישראל.
ברור כי כל אחת מהן צריכה להציע ללקוחות הפוטנציאליים אתר אינטרנט מושקע, ובו פירוט על החברה, הפוליסות שהיא מציעה, וכן- גם מערכת מקוונת לביצוע הרכישות. האתר צריך להיות ידידותי למשתמש, וזאת מכיוון שהוא, במידה רבה, כרטיס הביקור של החברה כולה.
היות וחלק ניכר מהישראלים גולשים כיום באינטרנט באמצעות הטלפון החכם שלהם, נעשות התאמות גם מהבחינה הזו. חברות ביטוח שונות מפתחות אפליקציות, אשר מנסות לדמות את אתר האינטרנט שלהן ככל האפשר, ולעיתים אף מעניקות למשתמשים את האפשרות לבצע את הרכישה באמצעות הטלפון.
התחזית: התחזקות המגמה
מה צפוי לנו בשנים הבאות? לא צריך להיות מומחה לאינטרנט או לטכנולוגיה כדי לשער שכל התהליכים שתיארנו כאן רק ימשיכו להתגבר. רבים סבורים כי בעוד שנים מעטות, כל רכישה ורכישה שלנו תיעשה אך ורק באמצעות האינטרנט, הטלפונים ושאר פיתוחים מתקדמים. בתחום ביטוחי הרכב התמונה לא אמורה להיות שונה, דבר שיאפשר לכל אדם לרכוש לעצמו את הביטוח האידיאלי - ובמהירות המקסימלית.